Feb 29, 2024

Slik gir du et eksternt byrå tilgang til kontoene dine

Slik gir du et eksternt byrå tilgang til kontoene dine

.. med konkrete tips til hvilke verktøy vi trenger tilgang til, hvilke tilgangsnivåer du trygt kan delegere, hvilke data som er viktig for deg, og hvem som bør eie tilganger og data!

.. med konkrete tips til hvilke verktøy vi trenger tilgang til, hvilke tilgangsnivåer du trygt kan delegere, hvilke data som er viktig for deg, og hvem som bør eie tilganger og data!

Gitt antallet plattformer og verktøy markedsførere bruker til å administrere og kjøre effektive digitale markedsføringskampanjer, er det viktig å sørge for at markedsføringsbyrået du bruker får tilgang de kontoene du har - enten det er til annonsering, analyse eller andre verktøy som påvirker kundereisen.

Nedenfor finner du en liste over de tillatelsene du sannsynligvis må gi et markedsføringsbyrå, pluss noen praktiske retningslinjer som du kan følge.

Du eier dine data

Du bør alltid beholde det øverste tilgangsnivået for kontoene dine selv. Dette er det første budet når du inviterer et eksternt byrå til å hjelpe deg. Ber de om et høyere tilgangsnivå, bør argumentene for dette være gode.

Når den ekstern partneren skal administrere og produsere markedsføringsaktiviteter på dine vegne, må du sørge for at du ikke bare mottar fordelene av innsatsen, innholdet og resultatene av aktivitetene, men også sørge for at du sitter igjen med all data og forretningsinnsikt når og hvis partnerskapet avsluttes.

Vær veldig obs på ethvert byrå som hevder at de vil sette opp en ny konto for selskapet ditt uten å gi deg full administrativ tilgang den nyopprettede kontoen.

Enkelte byråer kan hevde kontoer som sin egen immaterielle eiendom hvis de har satt opp og administrert det på vegne av deg som kunde. Dette kan bety at når samarbeidet avsluttes, så risikerer du å miste tilgang til supernyttig informasjon om hva som har fungert godt i tidligere kampanjer, noe som er vesentlig når du skal gjøre aktiviteter enten alene eller gjennom et nytt markedsføringsbyrå i fremtiden.

På Lun Drue mener vi at alle kunder fortjener full gjennomsiktighet over alle markedsføringsaktiviteter vi gjør på dine vegne. Derfor sørger vi alltid for at våre kunder beholder fullt eierskap til alle digitale verdier, selv når det er vi som opprettet en konto på dine vegne.

Vi både forstår og har et ønske om at du som kunde opparbeider deg nok kompetanse, innsikt og kapasitet til å overta eller ta tilbake håndteringen av én eller flere markedsføringskanaler selv. Derfor struktureres alle markedsføringskampanjer slik at de er enkle å forstå, både for en potensiell ny ansatt, for en ny markedsfører hos vår kunde, eller en nyansatt hos oss som gjennomgår kontoen for første gang.

Slik gir du en partner tilgang til plattform og verktøy

Tilgang til Google Ads

Eksisterende Google Ads-konto

Hvis du allerede har en Google Ads (tidligere Google AdWords) -konto, gir du bare kundenummeret ditt på Google Ads til byrået. Kundenummeret er det tisifrede nummeret som er synlig ved siden av kontonavnet i Google Ads-dashboardet, øverst til høyre i instrumentpanelet (ved siden av profilbildet og over e-postadressen som er tilknyttet kontoen).

Med kundenummeret ditt kan byrået sende en forespørsel fra byråets egen konto for å få full tilgang, samtidig som du beholder eierskapet til kontoen. E-poster blir sendt til e-postadressene til administratoreiere som er tilknyttet Google Ads-kontoen, slik at du må godkjenne før tilgang gis.

Ny Google Ads-konto

Hvis du er sikker på at selskapet ditt ikke har gjort Google Ads-kampanjer tidligere, så kan du be markedsføringsbyrået om å sette opp en konto på vegne av bedriften din.

Be om at du blir gitt administrativ tilgang til kontoen, og at riktig person(er) i bedriften din legges til som primærkontakt for kontofakturering. Dette vil sikre at fakturaer for annonsekostnader og oversikt over transaksjoner sendes til rett e-postadresse.

Tilgang til Google Analytics

Eksisterende Google Analytics-konto

Du kan legge til så mange brukere du ønsker på Google Analytics-kontoen din. For å legge til en ny bruker å kontoen din kan du følge disse enkle trinnene (som også er angitt i Google Hjelp):

  1. Logg inn på Google Analytics-kontoen din

  2. Klikk på Administrer og naviger til ønsket Konto / Eiendom / Visning

  3. I Konto-, Eiendoms- eller Visningkolonnen (avhengig av om du vil legge til brukere på konto-, eiendoms- eller visningsnivå), klikk på Brukerstyring

  4. På siden Konto- tillatelser klikker du på +, deretter klikker du på Legg til brukere

  5. Skriv inn e-postadressen til brukerens Google-konto

  6. Kryss av for "Varsle nye brukere via e-post" for å sende en melding til brukeren

  7. Velg tillatelsene du ønsker

  8. Klikk på Legg til

Det er flere tillatelsesnivåer for Google Analytics-brukere som kontrollerer antall endringer disse brukerne har lov til å gjøre i kontoen.

Byråer vil generelt kreve Rediger-tilgang av flere grunner; for å opprette mål (for å måle effektiviteten av markedsføringskampanjer) og å opprette forskjellige visninger og filtre (som lar dem raskt se data som ikke er forvrengt med intern trafikk).

NY ANALYTICS-KONTO Hvis et byrå eller et webutviklingsbyrå oppretter en Google Analytics-konto på vegne av bedriften din, må de sørge for at de gir deg full tilgang.

Hvis de også gir markedsføring eller nettsidevedlikehold for deg, er beste praksis at de oppretter en ny visning innen Analytics for å filtrere ut all trafikk fra deres egne interne IP-adresser. På denne måten påvirker deres aktivitet på nettstedet ditt ikke gyldigheten til dataene dine.

Det er også beste praksis når du oppretter en ny

Artikler

Nyeste innlegg

29. februar 2024

.. med konkrete tips til hvilke verktøy vi trenger tilgang til, hvilke tilgangsnivåer du trygt kan delegere, hvilke data som er viktig for deg, og hvem som bør eie tilganger og data!

Markedsføringsrevisjon forteller deg om markedsføringen din fungerer

13. februar 2024

En markedsføringsrevisjon kan gi deg klarhet i om markedsbudsjettet gir avkastning, og identifisere store hull og store muligheter.

Likes og klikk betyr ikke alt

10. mai 2023

Flere likes, flere annonseklikk og flere kundehenvendelser kan føles bra... men betyr det noe?

Artikler

Nyeste innlegg

29. februar 2024

.. med konkrete tips til hvilke verktøy vi trenger tilgang til, hvilke tilgangsnivåer du trygt kan delegere, hvilke data som er viktig for deg, og hvem som bør eie tilganger og data!

Markedsføringsrevisjon forteller deg om markedsføringen din fungerer

13. februar 2024

En markedsføringsrevisjon kan gi deg klarhet i om markedsbudsjettet gir avkastning, og identifisere store hull og store muligheter.

Likes og klikk betyr ikke alt

10. mai 2023

Flere likes, flere annonseklikk og flere kundehenvendelser kan føles bra... men betyr det noe?

Artikler

Nyeste innlegg

29. februar 2024

.. med konkrete tips til hvilke verktøy vi trenger tilgang til, hvilke tilgangsnivåer du trygt kan delegere, hvilke data som er viktig for deg, og hvem som bør eie tilganger og data!

Markedsføringsrevisjon forteller deg om markedsføringen din fungerer

13. februar 2024

En markedsføringsrevisjon kan gi deg klarhet i om markedsbudsjettet gir avkastning, og identifisere store hull og store muligheter.

Likes og klikk betyr ikke alt

10. mai 2023

Flere likes, flere annonseklikk og flere kundehenvendelser kan føles bra... men betyr det noe?

Kontakt

La oss jobbe sammen

Vi gleder oss til å bli kjent med din bedrift, og ser frem til å hjelpe deg!

Du treffer oss på:

hei@LUNDRUE.no

Vi holder til i vakre

Skien, Telemark

P.a. Munchs gate Nord 79, 3717 Skien

(+47) 911 91 606

Følg oss på

Lun Drue

Kontakt

La oss jobbe sammen

Vi gleder oss til å bli kjent med din bedrift, og ser frem til å hjelpe deg!

Du treffer oss på:

hei@LUNDRUE.no

Vi holder til i vakre

Skien, Telemark

P.a. Munchs gate Nord 79, 3717 Skien

(+47) 911 91 606

Følg oss på

Lun Drue

Kontakt

La oss jobbe sammen

Vi gleder oss til å bli kjent med din bedrift, og ser frem til å hjelpe deg!

Du treffer oss på:

hei@LUNDRUE.no

Vi holder til i vakre

Skien, Telemark

P.a. Munchs gate Nord 79, 3717 Skien

(+47) 911 91 606

Følg oss på

Lun Drue

© 2024 | Lun Drue AS

© 2024 | Lun Drue AS

© 2024 | Lun Drue AS