Feb 13, 2024
Gir markedsføringen resultater?
Vi har sett det SÅ mange ganger. Som leder har man en million oppgaver. Markedsføring er bare én av dem. Du investerer tid, penger og energi i selskapets markedsføringstiltak… men fungerer de? Ser du resultatene du forventer? Vet du hva du bør forvente? Sannheten for mange ledere er at man egentlig ikke vet.
Markedsaktiviteter og -kampanjer gjøres ofte på autopilot eller på magefølelse, uten at man vet om de bidrar til å flytte nåla eller tar deg nærmere målene du har satt. Men du trenger selvsagt ikke å fly i blinde.
En markedsføringsrevisjon av en ekstern ekspert kan gi deg klarhet i om markedsføringsbudsjettet gir avkastning, og identifisere store hull eller store muligheter. Kanskje kan friske øyne og en markedsføringsrevisjon være den beste investeringen du gjør i år?
Hva er en markedsføringsrevisjon, og hvorfor trenger du det?
En markedsføringsrevisjon (marketing audit) er en gjennomgang av markedsføringstiltakene dine, det tekniske markedsføringsoppsettet, og en analyse av markedsføringsdata. Du gir tilgang til verktøy og data, og tilbake får du en liste med konkrete tiltak du bør gjøre for å få mer ut av markedsføringskronene dine.
Som erfarne bedriftseiere og markedsførere vet vi at effekten av markedsføringen måles på økte inntekter og lavere kundeanskaffelseskostnader (CAC). Øker konvertingen, dvs. får du flere nye kunder får hver markedsføringskrone i dag enn du fikk i går? Måler du de rette tallene - tallene som betyr noe for selskapet ditt?
I Lun Drue deler vi inn markedsføringsrevisjonen i to deler; tallene og innholdet. Når man reviderer tallene i markedsføringen, tar man utgangspunkt i nøkkeltallene du har identifisert, og analyserer om